keskiviikko 2. kesäkuuta 2010

Toscana, osa 2

Viinejä harrastava isäni sai 70-vuotislahjakseen viinimatkan Toscanaan. Matkasta pääsimme nauttimaan myös me, jotka emme erota keskitäyteläisyyksiä ja tammisuuksia ja kukkeuksia toisistaan.

Lähdimme matkaan lauantaiaamuna Jussin töistä vuokratulla tila-autolla. Matka sujui joutuisasti Firenzeen vievällä moottoritiellä, josta poikkesimme vasta lähempänä Chiantin viinialuetta. Ensimmäisen yön matkapaikka oli viime syksystä tuttu vanha oliivimylly. Eero ja mummi pulahtivat puutarhan kylmään uima-altaaseen. Einokin kovasti olisi halunnut. Samalla aikaa Jussi ja pappa tutustuivat Argianon viinitilaan: 1500-luvun lopulla rakennettu renenssanssipalatsi, jonka valtava viinikellari oli paksun homeen peitossa.


Illallinen syötiin trattoriassa Montalcinon kylässä. Eero kirjoitteli meille muistilappuja (muista isi ajaa varovasti, muista mummi uida), Eino nukkui vaunuissaan ja villisika ja ankka maistuivat mainiolta.


Sunnuntaina tutustuimme toiseen, pienempään viinitilaan Montalcinon kylässä, lounastimme ja maistelimme samalla viinejä. Aurinko paistoi lujaa, poltin olkapääni kantoliinan ja puseron välistä.



Sunnuntai-illan majoitus oli ruotsalaisen pariskunnan ylläpitämässä 4 huoneen hotellissa. Hotelli oli keskellä ei-mitään; muutama talo muodosti kyläpahasen, jossa omistajan mukaan asuu yhteensä yhdeksän ihmistä. Eero läträsi uima-altaalla ja sen jälkeen nautti kylvystä ja satukaseteista. Äänikirjat ovat tällä hetkellä kova juttu. Yllättävän käteviä ravintolassa, kun pitää istuttaa väsynyttä lasta paikallaan.



Ruotsalaiset valmistivat ja tarjoilivat illallisen puutarhassaan. Kovin oli idyllistä istua siinä keskellä kauneinta Toscanaa.





Maanantaiaamuna seitsemältä ylös ja kohti Roomaa, jonne ennätimme sopivasti ennen aamuruuhkia eli yhdeksän jälkeen. Roomalaisilla päivä kun alkaa reippaasti myöhemmin kuin meillä pohjoisessa...

Ei kommentteja: