lauantai 5. kesäkuuta 2010

Sunnuntai: lentokoneita ja lehmän pötsiä


Viime sunnuntaina kävimme ehkä kymmenettä kertaa Bracciano-järven lähellä lentokonemuseossa. Mukana olivat amerikkalaiset ystävät, joiden tytär Ceylan on Eeron luokkakaveri. Museo on hieno paikka, vaikka ei lentokoneaddikti olisikaan. Upea avara valoisa tila ja roomalaisittain ihmeen siisti. (Koska kuuluu puolustusvoimille.) Ja ne vanhat koneet ovat kauniita. Leonardodavincimaisia lintumaisia rakennelmia, ei voi kuin ihmetellä, miten niillä on kukaan uskaltanut nousta taivaalle. Ja miten ne ovat pysyneet siellä. Kaikki eivät pysyneetkään.

Lentokoneiden jälkeen lounastimme Campagnano di Roman kylässä. Mainiota, sisäelinvoittoista ruokaa. Jussi nautti trippa alla romanaa eli lehmän mahalaukkua. Se on vanha, Rooman ja Lazion alueen tyypillinen ruoka, joka on alun perin kuulunut köyhien keittiöön mutta on nykyisin jokaisen itseään kunnioittavan trattorian ruokalistalla. Mutta mitä ovatkaan Caratella ja Pajatella? Entä Coda alla vaccinara? Ohessa ruokalista italiantaitoisten ystävien tulkittavaksi.


Ei kommentteja: