maanantai 16. maaliskuuta 2009

5 perustelua sille, miksi Rooman liikenne on penaalista

1. Julkinen liikenne ei toimi. Busseihin ei voi luottaa. Bussia, jonka pitäisi kulkea 10 minuutin välein, saattaa joutua odottamaan tunnin. Kun bussi lopulta tulee, niitä on 5 peräkkäin. Bussit ovat myös aina täynnä. Nuoret mimmit ja kuusikymppiset turkisrouvat istuvat pokkana paikoilla, jotka on varattu raskaana oleville ja vanhuksille ja pienten lasten kanssa liikkuville, eivätkä tee elettäkään siirtyäkseen. Ylipäänsä lapsi bussissa on pieni kummajainen (lue: ulkomaalainen), sillä paikalliset kuskaavat lapsiaan autolla.
2. Kaduilla saa jatkuvasti väistellä koirankakkoja. Koiranomistajat eivät välitä kerätä niitä. Lapset astuvat niihin vahingossa ja kuljettavat kakat kotiin.
3. Postinkulkuun ei voi luottaa. Yksi meille lähetetty paketti ja yksi kirje on kadonnut matkalla, ja viime viikolla saimme kirjeen, joka oli avattu. (Sukulaiset ja ystävät, jos lähetätte meille erityisen tärkeää postia, kannattaa vastedes käyttää Jussin työosoitetta. Sen saa sähköpostissa Jussilta tai multa.)
4. Roomalaiset ovat värisokeita. Vihreä valo ei ole vihreä valo. Autoilijat ovat kuninkaita, ja lapsi ja äiti olisi yliajettu jo monta kertaa, jos luottaisimme siihen, että vihreällä voi turvallisesti ylittää suojatien.
5. Suojatiet eivät olekaan jalankulkijoita vaan autojen parkkeeraamista varten. Lapsiperheet, unohtakaa liikkuminen lastenvankkurien kanssa. Autojen välistä ei mahdu kuin kapeaa kapeammat kärryt.

Se, miten paljon näistä päivittäin ärsyyntyy, on tietenkin asennekysymys. Jos muistaa, että emme ole nyt Euroopassa eikä oleta infrastruktuurin toimivan, elämä on paljon helpompaa.

Sitäpaitsi täällä on nyt kevät. Ja yhtäkkiä kaupungin välinpitämättömyys ja likaisuus ja kaoottisuus ei enää ärsytäkään. Tekee mieli alkaa laittaa parveketta ja suunnitella piknikkejä rannalle. Käydä taidemuseossa ja maalata. Nauttia niistä asioista, mitkä täällä ovat ainutlaatuisia. Aurinko on kuulkaa ihmeellinen juttu.

Lauantaina joimmekin kevään ensimmäiset aamukahvit parvekkeella. Pienin laittoi parveketta uuteen uskoon synttärilahjatyökaluillaan. Jos jollakulla on tarvetta hyvälle remonttimiehelle, niin täältä löytyisi sellainen.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Oi KEVÄT! Ihanaa, saisimmepa sen tännekin pian!

Vaikka italialainen suklaa upposikin meihin kuin häkä, niin jos mielipidettä kysyt, taitaa Fazer kuitenkin viedä voiton. Mutta sitruunanmakuiset "Eeron-pastillit" ovat saavuttaneet suuren suosion :) "Sitten kun nämä on syöty loppuun, niin tilataan niitä Eerolta lisää"

Terveisin Tuula

Jenni kirjoitti...

Hei rakkaat!

Veljeni ei tule toimeen ilman syntymäpäiväpakettia, onkohan se tullut perille? Ja remonttimiestä tarvitaan ainakin Raumalla. Siellä Faari on kuulemma aloittanut remontin tekemällä reiän seinään. Käpylässä kaivattaisiin myös vähän isomman remonttimiehen opastusta, Akseli on isänsä porasta ja työkalupakista innoissaan, mutta ilman jatkuvaa vahtimista ruuvit lipsahtavat vielä suuhun ja "AS HAKKAA" vasaralla alakerran rouvan hermoraunioksi. Osaisikohan Eero opettaa Akselille hieman hellävaraisempia remontointimenetelmiä?

Ihanaa kuulla, että siellä kevät tekee tuloaan! Laittakaa sitten kuvia kukkivista magnolioista ja kirsikoista, mieluiten Eeron kera. Täällä luvattiin vielä eilen illalla hurjaa öistä lumisadetta, mutta ei satanut yöllä, eikä tänään päivällä. Akseli jäi kaipaamaan auroja, jotka jäivätkin "talliin nukkumaan". Harjoiteltiin sitten Intian puistossa kaivinkoneen käyttöä. Mutta on kyllä ihanaa, kun on ollut kunnon talvi ja vieläkin voi nauttia lumesta. Valon määrän lisääntyminen tuntuu jo täälläkin, vaikka aurinkoa saakin vielä vähän odottaa.

Kovasti jo odotamme, että näemme teitä. Eeroa on kova ikävä, ja tietysti teitä isompiakin. Voikaa hyvin ja nauttikaa valosta - ja Eerolle remontti-intoa parvekkeelle ja muualle kotiin!

t. Jenni ja pojat

Johanna kirjoitti...

Hei,
kiva Tuula että teille oli iloa paketista :-). Ja Eero-pastilleja voi toki tilata lisää... niitä on ainakin tusina eri makuja.

Jenni, kiva kuulla teistä! Jussin paketti saapui tällä viikolla ja lakut hävisivät nopeasti. Eerolle jo kerrotiinkin fammulan remontista, Eero lupasi ottaa työkalunsa mukaan sinne. Aurinkoisia kevätterveisiä teille kaikille, voi ja voikaa hyvin ja nähdään pian!