perjantai 5.12: Itsenäisyyspäiväjuhlat residenssissä. Pönötystä.
lauantai 6.12: Minä kuumeripulipöpössä, pojat suomenkielisessä jumalanpalveluksessa birgittalaisluostarissa. Pienillä liikuttava kulkue, jossa Eero kantoi lippua. Huomatkaa myös antaumuksellinen nenänkaivuu.



sunnuntai 7.12: Jussi Ikeassa ja joulukuusenhaussa (laillisesti puutarhakaupasta). Illalla kaivoin joulukoristelaatikon varastosta, koristelimme kuusen. Tein piparitaikinan; muistin yöllä unohtaneeni munan. Taikina oli kivikova, mutta kahden katkenneen lastan voimin sain munan lopulta sekoitettua.


maanantai 8.12: Lapsella vapaapäivä päiväkodista neitseellisen sikiämisen kunniaksi. Leivottiin kuusi tuntia pipareita.

tiistai 9.12: Tyttöjen ilta; taidenäyttelyssä (venetsialaisen Bellinin 500 vuotta vanhoja upean värikkäitä maalauksia) ja illallisella. Täällä on jo useita tuttuja ja pari ystävääkin; mahtavaa. Olen sopeutunut.
keskiviikko 10.12: Kolme tuntia postissa; 250 vuoronumeroa ennen minua. Joulukortit ja paketit lähtivät matkaan. Illalla raumalaiset (nyttemmin järvenpääläiset [edit: kirkkonummelaiset]) Santtu, Kirsi ja Laura 1,5 v. tulivat vieraiksi.
torstai 11.12: Illalla suomenkurssi Trasteveressa. Vuoden mahtavin sade karkoitti oppilaat; vain yksi urhea ilmestyi paikalle. Menimme kahvilaan puhumaan suomea. Tiber-joen pinta oli jo korkealla. Yöllä myrsky vei sähköt pois; seuraava aamu vietettiin tunnelmallisesti kynttilänvalossa.
perjantai 12.12: Pikkujoulut meillä kotona. Eero oli laskenut päiviä, milloin suuri pikkujoulupäivä koittaisi. Aamulla oli sitten kuumeessa. Douppasimme lapsen panadol-peppusupoilla, niin jaksoi riehua illalla. Pikkujoulumme olivat siis vuoden seurapiiritapahtuma; paikalla 20 aikuista ja kymmenen lasta ja yksi italialainen kokki. Ei pönötystä vaan kivaa.
Tiberin pelättiin tulvivan kaduille; muutama vieras joen toiselta puolelta ei uskaltanut tulla. Kaupungissa oli hälytystila. Italia on dramaturgian maa. Vielä on vesi pysynyt uomissaan.
lauantai 13.12: Toipumista eilisestä. Aurinkoa. Kävelimme Borghesen puiston läpi Suomi-koulun pikkujouluihin ja katsastimme matkalla Tiberin tilanteen.



Nyt ilta; syömme paikallista pullamaista joulukakkua eli panettonea, juomme punkkua ja jouluteetä. Mukavaa joulunodotusta kaikille!
5 kommenttia:
Apua. Asumme Kirkkonummella, emme Järvenpäässä. :-)
Ai oletteko te taas muuttaneet? Onnea uuteen kotiin!
Kosmopolitaneja taidetaan olla.
Ai miten ihanan vilkasta keskustelua täällä! Anteeksi kardinaalivirheeni, muistan kyllä, että asutte Jumalan selän takana Kirkkonummella... Toivottavasti kotimatkanne sujui mainiosti!
Lähetä kommentti