perjantai 20. kesäkuuta 2008

Juhannusilta

Tämä on ollut kuuma viikko, päivälämpötilat yli 30 astetta. Viikko on myös ollut harvinaisen sosiaalinen, nyt kun vihdoin olemme terveitä: olemme joka päivä kyläilleet tai täällä on ollut vieraita. Pienet sosiaaliset verkostomme koostuvat lähinnä muista ei-paikallisista eli suomalaisista täällä asuvista lapsiperheistä ja muutamista ulkomaalaisista. Italialaiset ovat ihania, ystävällisiä, lämpöisiä ja lapsirakkaita, ja tuntemattomatkin kyselevät kuulumisia niin hississä kuin vihanneskaupassakin. (Mitä ei kukaan suomalainen yltiösosiaalista äitiäni lukuunottamatta tee.) Mutta small talkista seuraavalle asteelle pääseminen on luonnollisesti vaikeampaa. Mistä myös johtuu se, että täkäläistä yhteiskuntaa tarkastelee edelleen sivullisena; toisena.

Juhannus hiipi ihan yllättäen. Rauhallinen ilta. Jussi valmisti herkkuaterian, ja Eero nautti polskuttelusta upouudessa pikkuisessa uima-altaassa parvekkeella. Nyt on jo lämmin pimeä yö. Suomessa epäilemättä valvotaan pikkutunneille, me suuntaamme kohta nukkumaan. Hyvää yötä kaikille juhannusjuhlijoille.

Ei kommentteja: