tiistai 16. maaliskuuta 2010

Kylmä sota, lyhyt oppimäärä

- Isi, voisitsä kertoa taas siitä Blackbirdistä?
- No joo. Se Blackbird oli sellainen vakoilulentokone, joka lensi Itämeren yläpuolella tosi korkealla ja tosi lujaa ja otti valokuvia Neuvostoliitosta (onneksi on Wikipedia, toim. huom.).
- Minkä takia?
- No kun sinne Neuvostoliittoon ei saanut mennä ottamaan valokuvia, niin jos joku halusi tietää mitä siellä puuhataan niin piti ottaa kuvia salaa lentokoneen kanssa.

Minuutin hiljaisuus.

- Isi, voisitsä kertoa minkä takia se Neuvostoliitto hajosi?

Puolen minuutin hiljaisuus.

- No ehkä sen takia että ne neuvostoliittolaiset kyllästyi siihen kun ne ei saanut matkustaa ulkomaille eikä kuunnella radiosta kaikkia ohjelmia.
- Minkä takia?
- No kun siellä oli sellaiset säännöt. Ja sitten ne ihmiset kyllästyi niihin sääntöihin.
- Mut minkä takia joku oli piirtänyt kaupan seinään sen sirppi ja vasaran?
- Hyvä kysymys. En mä vaan tiedä.
- Ei kaupan seinään saa piirtää.
- Ei niin. Mut joku oli piirtänyt sen kuitenkin. Vaikka ei sais.
- Minkä takia?
- Öh, no ehkä vitsin takia. Tai ehkä sen takia että se joku haluais että Neuvostoliitto tulis takaisin. Jotkut ihmiset kato haluaa vieläkin, että olis taas se Neuvostoliitto.
- Minkä takia?
- Hyvä kysymys.
- Mä tiedän. Ehkä nekin haluais nähdä sen Blackbirdin.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Huomenta Unajasta. Siinä alkaakin Jussi olla kovilla. Lasten ehtymätön tiedonjano pistää jokaisen vanhemman miettimään syntyjä syviä. Varo vaan, pian saat vastata kukka- ja mehiläiskysymyksiin. Kannattaa jo valmiiksi miettiä oikeita vastauksia.Jostain kumman syystä nämä nuorimmat osaavat hakea aika hankalia aiheita vastattavaksi. t.Päivi

Jenni kirjoitti...

Ihana, ihana Eero.

Margit ja Pasi kirjoitti...

Onneksi tuollaiset kysymykset ovat toistaiseksi karttaneet fammua ja faaria, mutta valmiina ollaan.

Anonyymi kirjoitti...

Loistavaa!
Onneksi lapset jaksavat aina muistuttaa, että ovat meitä aikuisia älykkäämpiä.
:),
Heini Helsingistä