torstai 4. syyskuuta 2008

Takaisin



Syksy on alkanut, vaikka ei täällä kyllä syksyltä tunnu, lämpöä edelleen mukavasti. Mutta italialaiset ovat palanneet lomiltaan, niin mekin, ja kaupat ja koulut ja päiväkodit auenneet. Takana kuusi hyvää viikkoa Suomessa ja paljon muistoja; suuri kiitos sukulaisille ja ystäville niistä. Grazie mille.

Puolentoista kuukauden aikana ehti taas tottua Suomeen. Pelkäsinkin vähän paluuta. Mutta joskus voi yllättää hitaasti sopeutuvan itsensä iloisesti. Täällä on taasen hyvä olla. Olen ommellut ikkunoihin Marimekkoa ja karkottanut keittiöstä kaikki jauhokuoriaiset. (Lapsi keri sillä välin univelkaa 16 tunnin yöunilla.) Ja olemme siirtyneet lähes kasvissyöjiksi, kun kaikki terveellinen vihreä paha on täällä niin hyvää.

Elämä on perhekeskeistä, mutta toisaalta myös rutkasti helpompaa kuin puoli vuotta sitten, sillä tuttujakin alkaa jo olla. Ja alkusyksyn illat ovat tunnelmallisia; syksy on lempivuodenaikani. Rooma on muutenkin värien ja kauniin valon kaupunki. Ei yliräikeitä keinovalaistuja julkisia rakennuksia.

Sitten yhteiskunnallisempiin asioihin. Eero on saanut uuden pyörän. Se on punainen ja siinä on apupyörät ja käsijarrut ja Saima-kissa turvavöissä. Tänään lapsi pyöräili sillä katumme juusto-leipä-kinkkukauppaan sisään kun halusi näyttää Ferrariaan tutulle kaupantädille. Täti tarjosi jälleen kerran tikkaria.

Olemme myös alkaneet käydä uimassa "circololla". Circolo on italialainen kuntokeskus, jossa on pari tenniskenttää, calcetto-kenttä (=pieni futiskenttä) ja ulkouima-allas. Useimmat circolot ovat törkykalliita, mutta tämä löytö on halpa ja kodikas. (Kohtuuhintaisen uimapaikan löytäminen vaati kahden viikon kokopäivätyön; kiitos kuuluu perheen kehonrakentajalle.) Eero harrastaa circololla välineuimista: päälle pitää laittaa uimahousut, uimalakki, kellukkeet, korvatulpat ja uimalasit. Niiden pukemiseen menee vartti; kosto siitä, että täällä ei tarvitse topata ketään talvihaalareihin. Uinnin jälkeen ravintolan valkoisilla muovipöydillä voi syödä taivaallisia grillattuja kasviksia.

Myös uusi päiväkoti (englannikielinen kansainvälinen) on alkanut; tänään oli ensimmäinen päivä. Paikka on mukava, täytyy sanoa. Ensimmäinen päivä lapsella meni niin putkeen, että koputan pöytää enkä uskalla hehkuttaa vielä mitään, ennen kuin katsotaan vähän pidempään. Kirjoittelen viikonloppuna lisää. Valoisaa syksyä kaikille teille.

2 kommenttia:

Anna-Kaisa kirjoitti...

Kivaa, te olette tulleet takaisin! Ja kuulostatte terveen urheilullisilta ja kasvisruokaisilta. Pyöräilevä Eero näyttää kovin iloiselta!

Kotona olemme taas mekin, ja se onkin oikein mukavaa loman ja sen vauhdikkaiden käänteiden jälkeen. Uutta Marimekkoa on meilläkin lähdössä ompelukoneen käsittelyyn. Nyt on vaan ensin tehtävä aika tavalla töitä...

Me tapaamme ihan pian, se on huippujuttu!

Johanna kirjoitti...

Hei,
ihanaa, kommentti blogissa :-)!
Mukavaa, kun olette tekin takaisin omaanne päivittämässä (arjen kuvia -sarja on mahtava!) ja vielä mukavamapaa se, kun tulette kylään. Nyt kiinnostuin, mitä vauhdikkaita käänteitä...? Laitan sulle privaattimeilin! Halauksia sinulle ja miehelle!