perjantai 17. joulukuuta 2010

Joulun alla / Before Christmas

Buona sera Roomasta ja anteeksi tauko. Miten nämä joulunalusviikot ovatkin aina niin tiiviitä. Viimeiset kaksi ovat olleet harvinaisen täynnä erilaisia kekkereitä. Omat bileemme onnistuivat yli odotusten: suurin osa vieraista ymmärsi yskän ja jätti tulematta (hih!), joten meillä oli loppujen lopuksi 30 juhlijaa täällä. (Kannattaa luottaa filosofin arviointikykyyn.) Ruoat - suomalaisia joulumakuja mutta italaiselle sopivassa alkupalamuodossa - olivat onnistuneita, kiitos Jussin työpaikan kokin, joka oli meillä lainassa. Isäntäväkikin siis nautti, kun ei tarvinnut miettiä, onko pöydässä syötävää ja onko se pahaa (kuten viime vuonna, kun teimme itse ruoat ja muutenkaan ei ollut kovin leppoisa fiilis, kun Eino 6 kk itki koko illan mun sylissä). - Alla kuvassa yksi innokas pieni isäntä juuri ennen vieraiden tuloa.


Tällä viikolla oli myös Luciajuhla ja ruotsalaisten ystävien illalliset. Odotetuin tapaus oli kuitenkin Eeron koulun joulunäytelmä, jossa Eero oli Joosef. Päällä Hannu-enon vanha froteinen kylpytakki 70-luvulta ja päässä keittiöpyyhe. Ja yksi vuorosanakin: We must go to Betlehem. Itkettänyt olisi siinä katsomossa, jollei olisi naurattanut niin kovasti. Joulu ei ole joulu ilman seimikuvaelmaa.




Muutenkin joulun sanoma on täällä sisäistetty vahvasti. Eero on leikkinyt ahkerasti Joosefia myös kotona, minä olen Maria. Lapsi teki vaatekaappiinsa seimen vanhan kaivurin pahvilaatikosta. Vauva vain oli hukassa, sillä olin jo joku aika sitten hyllyttänyt Eeron 1-vuotiaana saaman muovisen vauvanuken piiloon vaatekaapin päälle. (Se on made in China ja olen varma, että siinä on niitä pahoja flataatteja ei kun ftalaatteja.) Mutta nyt ei auttanut kuin kaivaa vauva eli Jeesus esiin. Jeesus onkin saanut kovasti huomiota osakseen viime aikoina. Kuvassa Jeesus nukkuu seimessä unikissansa kanssa. Huomatkaa takana oleva paita, jossa on lentokonetarra; Jeesus sai tarran, kun se käyttäytyi niin hienosti.


Huomenna minä ja pienet pojat teemme pikapyrähdyksen Suomeen isää ja äitiä katsomaan. Jouluksi tulemme takaisin Roomaan.
Suomessa taitaa olla enemmän lunta kuin tämä tänään iltapäivällä Roomaan eksynyt räntäsadepilvi toi?

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

rauman lumisessä yössä mä naureskelen iloisesti lentokonetarraa. on se hiano poika, niin eero, kuin jeesuskin.

siri : )

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos kortista ja iloista Joulua teille kaikille. Tänään on vuoden pimein päivä, mutta sen selättää ottamalla lämpimän glögin ja miettimällä, mitä huomenna tekisi, kun on 1.5 min. pidempi päivä. terv. Päivi

Anonyymi kirjoitti...

Hej jag ville bara önska er alla en

God Jul och ett Gott Nytt År.

med denna film.

http://www.youtube.com/watch?v=SvYKCGy216g

http://www.youtube.com/watch?v=qpvkLb1Wmlg
/Per