sunnuntai 5. joulukuuta 2010

Sightseeing Roomassa

Rosmojen vierailusta on toivuttu hyvin. Itse asiassa pitkäkyntisiä enemmän tällä hetkellä huolestuttaa se, että Jussi on kutsunut meille pikkujouluihin 74 ihmistä. HJÄLP. Filosofin logiikalla hän väittää varmana, ettei niistä kuitenkaan tule kuin puolet. Kovasti toivon tuon ontuvan argumentin pitävän paikkansa. Varasuunnitelmani on olla kovassa flunssassa. Tai voisinkohan lähteä keräämään äkillisesti akuuttia väitöskirja-aineistoa?

Viikonlopuksi olimme suunnitelleet matkaa Venetsiaan. Se olisi kuitenkin tullut turhan tyyriiksi. Sitä paitsi lauantaiksi oli luvattu kovaa tuulta ja tihkusadetta. Ei siis paras ilma vaporettoajeluille. Niinpä jäimme Roomaan ja kävimme katsomassa nähtävyyksiä. Sellaisia, joihin ei tarvitse jonottaa. Lauantaina Pyhän Cosman ja Damianon kirkkoa. Kirkko - tai pikemminkin alkuperäinen Castorin ja Polluxin temppeli - on peräisin ensimmäiseltä vuosisadalta. Se, että pakanallisen temppelin päälle tai sisään on rakennettu sittemmin kirkko, on tyypillistä Roomalle. Käytännössä koko kaupunki rakentuu kerroksista toistensa päällä.

Syy mennä tähän pikkuiseen kirkkoon Forum Romanumin laidalla oli kuitenkin siellä oleva 4x6 metrin kokoinen seimiasetelma. Tai pikemminkin kyse on kokonaisesta kaupungista, joka on tehty äärimmäisen tarkasti ja taidokkaasti sadoista savihahmoista. Paitsi jouluyön evankeliumin tapahtumat, asetelmassa kuvataan tavallisten ihmisten elämää, taustana Rooman rauniot. Ruokailuja, torikauppiaita, kotieläimiä, ihmisiä askareissaan. Kaikki tehty 1600-luvulla Napolissa. Aivan lumoava näky.

Kirkon jälkeen kävelimme läheiselle Montin alueelle syömään. Eero juoksenteli ympäri piazzan suihkulähdettä ja löysi englantia puhuvan ikäisensä italialaistytön kaveriksi. Lapset leikkivät piilosta pitkään.



Tänään kävimme Trajanuksen halleilla. Olimme siellä aamukymmeneltä ja halleilla oli aivan hiljaista. Kerrassaan sopiva paikka tepsutteluun ja juoksenteluun. Hallit ovat säilyneet hyvin; Colosseumin lisäksi tämä on toinen paikka, jossa voi ilman hyvää mielikuvitusta kuvitella, miltä rakennus on aikanaan näyttänyt. (Uusi tutkimus muuten väittää, että halleilla ei ollutkaan kaiken maailman kauppiaita vaan ne olivat toimistorakennuksia. Paljon tylsempi ajatus.)






Itsenäisyyspäivää me juhlimme jo torstaina. Huomenna ehkä täytyy kuitenkin Eeron kanssa väritellä Suomen lippuja. Vai olisiko epäisänmaallista mennä Ikeaan lihapullille?

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ja Eino nauraa aina. Jalkapallo-ottelusta murtovarkaisiin ja Trajanuksen halleille. En usko toimistoselitystä. Jääkiekkoa siellä on pelattu. Ikean lihapullat vaikuttavat enemmänkin Kalmarin Unionin uudelleen perustamiselta kuin itsenäisyyspäivän juhlinnalta. Olen sitä paitsi ollut syömässä niitä ja ne olivat (ei saa kertoa Eerolle) pahoja.
Hyvää itsenäisyyspäivää.
terv. Faari

Anonyymi kirjoitti...

Herttinen, 74! Meillä oli 14 itsenäisyyspäivän & Annin nimpparin juhlistajaa, ja siitäkin syntyi kohtalainen vilske. Mutta varmasti sujui hyvin, kun olette niin suvereeni isäntäväki.

Täällä on lunta puoli metriä, pienimmistä näkyy vain vähän pipoa. Talvisodan hengessä painetaan aamuisin päiväkotiin.

Terkut!

Tiina